Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

Music when soft voices die

28 oktober Kl 19:00

Music when soft voices die

Diktaren Friedrich Rückert har inspirerat många av historiens största kompositörer. Mest kända är Gustav Mahlers tio tonsättningar av Rückert-texter, fem av dessa kom senare att samlas under namnet ”Rückert-Lieder”. Sångerna komponerades av Mahler i två versioner, en för röst och piano och en för röst och orkester. I konserten kommer dessa undersköna sånger att höras i ett arrangemang för sång och pianokvartett där det bästa av två klangvärldar förenas.

Konserten inleds med tre sånger som Frank Bridge tonsatt för sång, viola och piano. Texterna slår an en ton som plockas upp i Mahlers Rückert-Lieder då bägge sångsviterna behandlar frågor om tidens slut och livet efter detta. Bridge hade många elever, och den mest kände av dem var Benjamin Britten. Han kommer att få följa sin lärare i konsertens program med sin andra cellosvit.

Mahlers Pianokvartett i a-moll komponerades när Mahler var i 15-årsåldern. Det har blivit den enda instrumentala kammarmusik han skrivit som inte gått förlorad. I konserten hörs också Paul Hindemiths spektakulära andra violasonat vars fjärde sats har den uppseendeväckande titeln: ”Rasande tempo. Vilt. Tonskönhet är sekundärt.”

Arvid Eriksson

Arvid Eriksson, baryton, avslutade 2021 sin utbildning på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Han har riktat in sig på framförandet av romanser och barockmusik och har förfinat detta på mästarkurser för bland andra Anne Sofie von Otter och Peter Mattei. Han har framträtt som solist på bland annat Stockholms och Göteborgs Konserthus samt i Berwaldhallen.

André Kaufman

André Kaufman, violin, har redan hunnit utmärka sig som en av sin generations mest talangfulla violinister och uppträder regelbundet både som solist och kammarmusiker. Han vann 2019 en internationell uttagning för en termin på Royal College i London för den legendariske Itzhak Rashkovsky och är för närvarande tillbaka i Sverige som student vid Edsbergs Slott i Stockholm.

Märta Eriksson

Märta Eriksson, viola, är utbildad i Göteborg och Berlin med studier för Johanna Persson och Friedemann Weigle. Hon är en väletablerad orkestermusiker med engagemang i flertalet av Sveriges orkestrar, och även kammarmusiker. Hon är en av grundarna till den prisbelönta Sjöströmska Kvartetten, och är alltsedan starten 2007 medlem i ensemblen.

Maja Molander

Maja Molander, cello, är utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och vid Birmingham Conservatoire. Sedan 2013 är hon medlem i MalvaKvartetten. Maja är bekant med många olika musikgenrer, har bland annat turnerat världen över med popensemblen the Gothenburg String Theory och är sedan 2018 medlem i Jemtlands Salongsorkester.

Karin Birgersson

Karin Birgersson, piano, har efter masterstudier vid Royal Academy of Music i London etablerat sig som kammarmusiker och orkesterpianist. De senaste åren har inneburit engagemang för bland annat Göteborgs Symfoniker, Göteborgsoperan och Svenska Kammarorkestern. Sedan en tid tillbaka är hon också programledare för Klassiska konserten i Sveriges Radio P2.

Program

F. Bridge (1879-1941): ”Three songs for voice, viola and piano” (H. 76)

  1. Far, far from each other (Text: M. Arnold [1822-1888])
  2. Where is it that our soul doth go? (Text: H. Heine [1797-1856], engelsk översättning av K. F. Kroeker)
  3. Music when soft voices die. (Text: P. B. Shelley [1792-1822])

B. Britten (1913-1976): Cellosvit nr. 2 (Op. 80)

  1. Declamato
  2. Fuga
  3. Scherzo
  4. Andante lento
  5. Chiaccona

G. Mahler (1860-1911): Pianokvartett i a-moll

(Paus)

P. Hindemith (1895-1963): Violasonat nr. 2 (op. 25:1)

  1. Breit. Viertel
  2. Sehr frisch und straff
  3. Sehr langsam
  4. Rasendes Zeitmaß. Wild. Tonschönheit ist Nebensache 5. Langsam, mit viel Ausdruck

G. Mahler (1860-1911): Rückert-Lieder i arrangemang för sång och pianokvartett (Arr. sats 1-2 och 4-5: S. Fromageot, arr. sats 3: G. Präsent)

Text: F. Rückert (1788-1866)

  • Ich atmet’ einen linden Duft
  • Blicke mir nicht in die Lieder!
  • Liebst du um Schönheit- Ich bin der Welt abhanden gekommen – Um Mitternacht